Twingly statistik

onsdag 17 mars 2010

B-logg.

Varje gång jag skriver ordet “Blogg” så försöker mitt lätt föråldrade ordbehandlingsprogram att rätta det till “B-logg”. Programmet har en poäng: En logg för saker jag känner är tillräckligt B för att kunna kastas lite skruvbollsaktigt in i det offentliga numret. Det är en skön infallsvinkel på detta skrivande.

Dagens logg:
Finner mig själv stående bredvid en kvinna med en slöja virad runt huvud och axlar; en sån där light-burka som koranen säger att kvinnor bör ha på sig. Det är bara vi i rummet och hon pratar högt på ett språk som är mig okänt. Hon står med ryggen mot mig, så jag drar slutsatsen att hon diskuterar lite med sig själv. Folk gör ju det ibland, med varierande grad av läskighet. När jag sen tittar lite närmare ser jag att hon stoppat in sin mobiltelefon i huvudbonaden, så att den ligger klistrad mot örat och lämnar båda händerna fria till annat arbete. Light-burkan har blivit en handsfree. Det är innovativt, och lite av en positiv spinn på det där plagget.

Går en runda i kvarteret. Några plusgrader i luften från en sol som verkar anstränga sig lite mer än vanligt. I ett parkområde finner jag ett gäng alkisar som har intagit några bänkar och ser allmänt förnöjda ut. Det är en positiv bild. Det är nästan ett starkare tecken än de där kvittrande fåglarna. När Marinella flaskorna ligger förblödda runt parkbänkarna kan man förlita sig på att våren strax anmäler sin efterlängtade ankomst.

2 kommentarer:

  1. Vår man i Oslo! Längesen. Kul att se att du fortfarande delar med dig av dina oefterhärmliga erfarenheter från väster om gränsen. Underbart, rentav. Nu blir det spännande att se vad du hittar på härnäst, så att säga. Gymägare? Lill-Chef? Dankslagare? Hoppas vi ses i sommar eller så. /Christian

    SvaraRadera
  2. Väderrapport från Stockholm: Marinellaflaskorna har börjat dyka upp här också. Dessutom sjunger koltrasten. Våren är här!

    SvaraRadera