Twingly statistik

fredag 15 maj 2009

Leaving on a jetplane...

Flygplan, aerodynamik, Wright Brothers, Oceanic flight 815 … såna saker.
Destinationen är Bergen. Det har rivits av tillräckligt många lappar från kalendern för att den snart kommer visa datumet 17:e Maj. Det är kanske det viktigaste datumet i den norska kalendern. Hela Norge firar Norge då.
Jag ska också fira. Jag har dammat av kostymen och ätit brunost i en vecka. Jag är redo för all tänkbar galenskap som Norge samlat på sig under året.
Jag har besökt Bergen förut. Det mest bestående minnet är från Bergens djurpark där de har ett gäng pingviner som alla ser kliniskt deprimerade ut. En av skötarna förklarade att de i Bergen har ett nytt synsätt på hanterandet av pingvinerna: “Till exempel så slår vi dem inte”, sa hon. “Bra det“, tänkte jag.
Det är tydligen en ny approach att inte veva på pingvinerna. Nån har tänkt till här, och man slås lite av känslan att det kanske var på tiden. De har det inte lätt, pingvinerna.
Norge, 17:e Maj. En förvirrad svensk mitt i en oändlig parad av glädje, glass och galenskap. Mest troligt blir det en light-utgåva av “Lost“. Av alla tänkbara karaktärer kommer mitt beteende mest troligt att påminna om Hurleys. Jag ser fram emot det.

2 kommentarer:

  1. Vad i guds namn är brunost? Det låter obehagligt kroppsligt. Jag försöker krampaktigt att inte fråga om det är besläktat med flänsost på nåt sätt. Hoppas jag lyckas. Och hoppas att svaret - om jag misslyckas - blir ett rungande nej.

    SvaraRadera
  2. Tänk messmör i fastare form. Ost som är brun, alltså. Ett rungande nej på alla kroppsliga kopplingar. Du kan andas ut.

    SvaraRadera