Twingly statistik

söndag 3 november 2013

Oidipus Goslingkomplex


Drömde om Ryan Gosling i natt. Jo. Till eventuellt avundsjuka kvinnliga läsare: In your face. Till mina mancrushande manliga läsare: I ert ansikte också.

Ryan kom hursom på besök, men det var inget av sexuell natur, inte vad jag kunnat tolka in så långt i alla fall. Hade förövrigt en sådan dröm om Madonna en gång i tiden. Vi hade alltså se… Hrm, vi liksom lå… Ja, alltså, vi ”höll på”. På papperet hade det nog varit en över genomsnittet bra dröm av sådan karaktär om nu inte Madonna insisterat på att hela tiden läsa från en oändligt lång inköpslista. Hon ba: ”Mjölk, bröd, frukt …” och så vidare. Jag ba: ”Holy inferiority complex, Batman!” Jag får inte ens vara stud i mitt eget undermedvetna.

Hursom, Ryan Gosling var det. Jag har en liten mancrush här. Ryan passar in i filmbilder på samma vis som Marlon Brando gjorde innan han blev för stor för att få plats i dem. Det är min åsikt, men du får dela den om du vill.
Jag tror att han hälsade på i natt för att jag inte bearbetat klart den där Only god forgives ännu. Det var en märklig besvikelse. Ett stycke vackert vansinne som vattnades ut tills undertecknad var dehydrerad.
Ryan G och regissören av Drive. Det var liksom bäddat för ett lågmält mästervek av övervåld och minimalt med mimik. Det blev inget mästerverk. Drive är bland det coolaste som passerat näthinnan på senare tid. Only god är det märkligaste som tuggat sig igenom det undermedvetna sedan David Lynchs Eraserhead var ett filmduksfaktum. Har du inte sett filmen? Men så sluta läsa då! Bara gör det. Nu!
Recap (min recap): Filmen utspelar sig i helvetet. Ryans karaktär lever i ett slags kastrerat tillstånd medan han försöker närma sig en massa vaginor. På toppen av detta så har han naturligtvis dödat sin far för att få ligga med sin mor. Det är min uppsummering av det hela. Go Freud.
Jag minns inte helt på grund av dehydreringen, men jag tror att han till sist gräver sig in i sin mors livmoder. Slutet gott, allting gott, även om vi alla såg det komma. Det luktade grekisk tragedi från första bilden. Bearbetning complete.

Angående den där drömmen: Jag och Ryan fågelskådade. Jo, det var det vi gjorde. Stod i en skog och kikade på fjäderfän. Vi hade det skittrevligt. Jag läste förövrigt slutet på Volvo Lastvagnar i dagarna så det förklarar också en del.

Mvh/Von Borring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar